Nyheter

Slip din fokuseringsevne i kontorlandskapet

Det å kunne fokusere på sine arbeidsoppgaver tross at man befinner seg i et støyende miljø omgitt av andre mennesker, er et stort aktivum i karrieren.  Ved å trene deg på å «stenge ute»” støy, vil gjøre deg like effektiv uansett om du jobber på en flyplass, en kafé eller i et åpent kontorlandskap.


“En av de fremste fremgangsfaktorene i karrieren er, ved behov, evnen til å kunne mobilisere all konsentrasjon som trengs for å stenge ute alt uvedkommende og bare fokusere på oppgaven”, sier Olof Röhlander, mental trener, foreleser og forfatter av boken «Det blir alltid som man tenkt sig».

 

Mental styrka kjennetegnes, ifølge Olof Röhlander, av individets evne til å hente frem riktig ressurs i rett situasjon og kunne stenge ute feil tanker, følelser og ytre faktorer. Det handler om å kunne gjøre en effektiv jobb, uansett miljøfaktorer, noe som ikke minst er aktuelt for mange av de som til jobber i åpne kontorlandskap med mange eksterne forstyrrelsesmomenter og for de som jobber mye utenfor bedriften eller på reise, hvor arbeidsmiljøet stadig forandres.

 

Fem tips som hjelper deg til å finne ro uansett miljø


1.Tren opp konsentrasjonsevnen med forstyrrelsestrening.  Ta med deg en bok og velg deg et sted der det er en masse støy rundt omkring. Eller gjør noe annet som du normalt trenger fred og ro rundt deg for å klare, som å betale regninger, lese aviser eller se på tv.

 

2.Strekk irritasjonsgrensen. Tren på å gå inn i deg selv. Se hva klokka er og sjekk hvor lenge du klarer å fokusere uten å bli forstyrret. Så fort du blir forstyrret, så begynner på nytt og ser om du klarer å slå den forrige tiden. Øk vanskelighetsgraden etter hvert som du blir bedre til å stenge alt ute og til å fokusere på det du vil.

 

3.Ta hvert tilfelle som trening. Jo bedre du blir på å fokusere på det du selv vil, desto vanskeligere blir du å forstyrre og du vil få gjort mer på kortere tid. Ta hvert tilfelle som trening. Det innebærer at du ikke lengre blir frustrert når noe forstyrrer deg, men snarere ser det som noe positivt ettersom du da får sjansen til å bli mentalt sterkere. Betrakt øyeblikket da du irriterer deg på din høylytte kollega som et perfekt treningstilfelle, da du virkelig får sjansen til å stenge ute eksterne forstyrrelsesmoment.

 

4.Finn noe som du kan ha i lommen som symboliserer indre ro, sikkerhet og trygghet. Det kan være hva som helst, en stein fra hytta, et bilde av et barn eller noe annet. Test å holde i dette symbol samtidig som du tenker på hva du forbinder med det. Gjenta dette flere ganger til symbolet er helt koblet sammen med ro, sikkerhet og trygghet. Hver gang du tar opp gjenstanden fra lommen, kjenner på den og ser på den, så kommer roen og sikkerheten over deg og du kjenner en indre trygghet.

 

5.Utsett deg for så mange stressende miljøer som mulig. Test og utsett deg for et stressende miljø. Ta opp dette symbolet og begynn å puste med magen, tre dype åndedrag.  Øk vanskelighetsgraden ved å tørre å utsette deg for stadig mer stressende miljøer og situasjoner, og tren på å beholde roen. Så fort du mister den, tar du frem symbolet eller bare kjenn på det i lommen. Til slutt bør du ha kommet så langt at du helt har tatt kontroll over dine tanker.